lördag 18 januari 2014

Vinterturf

Oj vilken vecka... Minus 8 grader i stort sett varje dag. På fredagen -13!
Det har minst sagt varit en utmaning att klä sig rätt dessa dagar. Jag har ju ganska lätt att frysa om både fingrar och tår, men har äntligen hittat rätt utrustning: På fötterna har jag ett par tjocka varma sportsockor av Merinoull nedstoppade i ett par Eccokängor av vintermodell. På händerna ett par Hestra Lobstergloves med invändiga ullvantar...
 
Något som jag även brukat mig av är den balaklava som skyddar ansiktet från köldskador...

 
Förutom att skydda huden så bidrar den till att värma inandningsluften. Att dra i sig för mycket kall luft är inte bra för lungorna; i värsta fall kan det t.o.m. leda till astma!
Till detta kan läggas ett par cykelbyxor med padding i baken - något som jag tidigare faktiskt har avfärdat som överflödigt. Oj, vad fel man kan ha! Plötsligt blev det avsevärt bekvämare på sadeln!
Vem sa att cykling inte är en materialsport! ;-)
 
Så, hur går det då med turfandet...
Ca 250 km på tolv dagar. Alltså dryga 2 mil om dagen. Inte så illa med tanke på väderleken. Det är ju faktiskt betydligt mer slitsamt att trampa på snö än ren och torr asfalt.
För att sporra mig själv har jag haft som mål att dyka upp på den här listan varje dag...
(Något som jag faktiskt lyckats med.)
 
 
Annars kan man inte klaga på aktiviteten i Västerort: Inom en relativt liten sträcka huserar nu tre personer (inklusive mig själv) som ligger topp 10 i Stockholm...
 
 
Yeti ligger för närvarande på andra plats, GoSt på åttonde och jag själv på plats 10. Tittar vi lite längre ned i tabellen hittar vi Alfaturfan på plats 17 och hennes man(!) Alfaturfen på plats 24.
Här finns även ett gäng nya turfare som regelbundet tar några zoner här och där; MissGreen, SpelaAllan, KattisL73, Hässelbyboys, Hatchepsut och några till. Inte att förglömma de "gamla" turfarna som av och till signalerar sin närvaro; t.ex. Jester, Björn444, och Zoomerturfarn och hans familj. Summa summarum en förtätning av turfare i Västerort jämfört med i somras!