onsdag 15 januari 2014

Från slask till snö

December bjöd på ett ganska så hiskeligt höstväder med ca 5 plusgrader och ett regn som aldrig ville sluta. Ofta hade vi uppehåll på dagen men regn på natten. Detta gav ett underlag som konstant var blött.
Vid turfandet i Västerort så tvingas man titt som tätt cykla på stigar för att nå vissa zoner, t.ex. Electrofield och Lunda. Dessa stigar har under denna period mer liknat diken av gyttja som man slirat sig fram igenom. Så här har cykeln vanligtvis sett ut efter ett besök vid dessa zoner...
 

Man kan lugnt säga att cykelvård är något som tagit rätt så mycket tid i anspråk!
 
Roligt då att man fick en liten belöning för allt slit... 

 
Det har visat sig gå nästan exakt 5 veckor mellan varje ny rank. Vi får se om det håller i sig!
 
Som omväxling till turfandet stack jag ut på en tur med min mountainbike häromdagen. Det var första gången jag cyklade på snö... och vilken upplevelse! -8 grader, sol och torr packad snö. Jag formligen flög fram på skogsstigarna utefter Mälaren. En klart angenäm upplevelse.
Jag gillar ju att åka längdskidor - men med det klena snötäcke som nu ligger så lär det bli fler turer på mountainbike framöver!