söndag 10 november 2013

"Slippery when wet"!

Lördagens väderprognos lovade regn framåt eftermiddagen. Det var alltså läge att sticka ut en vända på förmiddagen. Det blev en fantastisk mountainbiketur genom blöta skogar och över hala rötter. Börjar nu hitta en runda på ca 2 mil med möjligheter att variera sträckningen uppåt 3 mil. Denna gång letade jag mig som vanligt ned mot Mälaren som jag följde norrut några kilometer. Brukar ta en avstickare ned till Viksjö båthamn för att njuta av den härliga utsikten innan jag kör vidare...
(Och för er turfare kan jag tillägga att bilden här nedan är tagen mitt i zonen "Vattenverket".)
 
 
Tidigare har jag vänt vid Görvälns slott. Den här gången letade jag mig vidare genom skogen mot Kallhäll där jag genom outforskade stigar och leder började ta mig hemåt. Till en början var det fantastiska underlag genom syremättade skogar. Stannade ett antal gånger för att ta lite bilder...
 
 
Därefter blev det lite tuffare. Jag råkade välja Upplandsleden - vilken ledde mig upp på Hummelmoraberget. Det blev verkligen MOUNTAINbike där jag stundtals var tvungen att hoppa av och leda cykeln uppför och nedför branta klippor och bergsskrevor. Vis av erfarenhet kommer jag INTE att välja den vägen igen ;-)
Jag har funderat ett tag på att skaffa SPD-pedaler. Inser dock att jag uppskattar friheten att snabbt kunna sticka ut en fot åt sidan för att ta emot mig - speciellt under de våta och hala förhållanden som just nu råder i skog och mark.
Här måste jag passa på och göra lite reklam: Jag använder mig av en app vid namn Runtastic Mountainbike. En grym app som trackar min cykling och ger mig statistik över hastighet, höjdskillnad, karta o.s.v. Har just uppgraderat till Pro-versionen (43:- på Google Play) för att kunna märka ut mina leder och få ännu mera skön statistik...
 
 
Som en jämförelse kan jag visa turfkartan över samma område...