söndag 17 november 2013

Intryck från Sweden Bike Expo


Igår besökte jag Sweden Bike Expo. Detta var premiären för mig så jag kan inte jämföra hur det var förra året. Med tanke på antalet besökare så verkar det finnas ett stort intresse för cykling. Det var faktiskt fullt med människor, men det kan ju ha berott på att jag var där tidigt på lördagen. Många kanske vet att det erbjuds produkter till försäljning som tenderar att ta slut ju längre dagen går ;-)
Mitt intresse för cykling är ju relativt nytt så jag befinner mig fortfarande i en fas då jag fortfarande lär mig och suger åt mig av både ny teknik och design. Jag fungerar även så att när jag blir intresserad av något så går jag "all-in": Jag läser alltså allt jag kan komma åt om ämnet, surfar på tillverkare och besöker butiker. Det var alltså en härlig känsla att få allt detta samlat inom fyra väggar!

 
 
 
 
Det finns alltid en nackdel med mässor och det är att det tenderar att bli för mycket av det goda. Efter ett tag ser man inte skogen för alla träd. Man blir ganska snabbt blassé av alla cyklar och går snart förbi cyklar man inledningsvis stannade för att titta på.
Ville man göra fynd på personlig utrustning så kunde man dock göra kap. Cykelkraft hade en stor monter med 50% på mängder av kläder och du kunde även hitta skor, hjälmar och verktyg till mässpriser. Flera olika cykeltidningar av tidigare nummer kunde köpas för 20:- till 40:-. Själv passade jag på att starta en helårsprenumeration av Allt om MTB och jag är helt övertygad om att jag kommer vinna en splitterny cykel i den tävling jag anmälde mig till :-)

Endast två steg in i lokalen får man en papperskasse från Shimano med kataloger hängd över armen. Och sedan fortsätter det. Efter ett halvt varv fann jag mig släpandes på åtskilliga kilo tryckt papper, gratisprov av smörjmedel, nyckelringar och en vattenflaska...
 
 
Jag är ju något av en katalognörd så nu gör det inget att det är dåligt på TV framöver ;-)
 
Som helhet tyckte jag att det var en underhållande mässa. Ville man se trenderna inför 2014 så befann man sig absolut på rätt ställe. Här fanns också tillfälle att se de där supercyklarna i kolfiber med priser i klass med små bilar som man inte kan se i sin lokala sportaffär. Både Bikester och Rose hade stora montrar och värvade kunder till sina nyhetsbrev. (Cykel via e-handel är ju redan idag väl etablerat.) Jag vill också nämna Stockholm Stad som hade en föredömlig monter i foajen där man kunde prata framkomlighet och se planer för infrastruktur och t.o.m. felanmäla. Bra!
Där fanns även gott om föreningar som gjorde reklam för cykelleder och olika lopp. Min känsla var att detta inslag förmodligen kommer att öka med tiden.
I dessa tider av klimatförändringar så lyfts cykling allt oftare fram som ett hållbart alternativ till bil. Allt fler cyklister på vägarna kommer att sätta press på beslutsfattare att tänka efter en gång till inför satsningar på infrastruktur. Försäljningen av dubbdäck för cykel har mångdubblats de senaste åren. Att cykel mer och mer går mot att vara ett året-runt-fordon är ett faktum - vilket också borde leda till ökat krav på snöröjning. Idag finns en cykelgrupp på Facebook, Cyklistbubblan, med växande antal medlemmar som sporrar varandra att agera mot felparkerare, dåliga skyltar och brist på just infrastruktur.
Cykling är inte längre bara ett sommarnöje för korta utflykter. Det är ett transportfordon, ett tränings- och tävlingsredskap och en folkrörelse som är här för att stanna.
Precis som cykelmässan!