fredag 18 oktober 2013

Lampa och handskar för mörker och vinter...

I morse vaknade jag till 2 plusgrader, snöblandat regn och en kraftig nordanvind. Med andra ord - ett perfekt väder för att testa vinterutrustningen :-)
Jag hade klurat några veckor över behovet av en fodrad cykeljacka. Bestämde mig dock för lager-på-lager principen och iklädde mig sålunda ett underställ och t-shirt samt över detta mitt regnställ från Diadora. Detta visade sig vara en perfekt kombination. Trots att jag var barbent under mina tunna regnbyxor så frös jag inte någon gång under de knappa två timmar jag satt på sadeln. (Svettades inte heller kan jag tillägga!)
Så till mitt första fynd: Mina nya handskar...


Jag har en tid följt diskussionen på Turf Stockholms Facebooksida där de ena värstinghandskarna efter de andra föreslagits - till priser som i vissa fall med råge överstigit 1000-lappen.
Dessa handskar köpte jag på Decathlon för (håll i er nu) 299:-! De höll mina händer varma under hela resan. Gel-försedda, anpassade för touchscreen, vind och vattentäta. Enligt SMHI motsvarade morgonens plus 2 grader i vindarna -10 grader. Det var med andra ord ett bra test dessa handskar utsattes för. Snacka om fynd!

Så till mitt andra fynd: Min nya cykellampa...
Igår tog jag en tur till XXL där de hade specialpris på Bi-Light Star 900...


900 lumen gav ett suveränt ljus då jag snirklade mig fram på kolsvarta skogsstigar. Väl ute i mer trafikerade områden valde jag att gå ned till halvljus då jag uppfattade ljusstyrkan som något bländande. Enligt en recencent på XXL's hemsida så skulle fästet på ramen vara dåligt. Jag håller inte med. Batteripacket satt stadigt under hela resan och lampan rörde sig inte heller den - trots ganska stötig körning upp och nedför trottoarkanter. Ordinarie pris 699:-. Denna vecka 399:-!
Nu återstår det så klart att se hur kvalitén håller över tid, men efter ett första test så är jag beredd att använda ordet Fynd!

Stockholmstabellen just nu: Plats 11