söndag 13 oktober 2013

Ett år som turfare!

I helgen firar jag ett år som turfare i Stockholm.
Det var på kvällen den 11 oktober 2012 jag lockades av min kollega och turfmentor Speedmaster100 att registrera "Hoover" på turfgame.com. Den första zonen tog jag dagen efter...
Sedan dess har det hänt mycket. Från sporadiskt bilturfande(!) till aktiv cykelturfare. Jag har sedan våras placerat mig top 15 i Stockholmstabellen varje omgång. Ett resultat jag är nöjd med då turfandet har hård konkurrens av två barn med allt vad det innebär av hämtning och lämning på skola samt diverse sportaktiviteter.
Tävlingsmomentet i Turf ger en fantastisk sporre att komma ut och röra på sig. I min ungdom sprang jag mycket då jag tävlade i längdskidor. En knäskada satte dock stopp för all löpning och jag har under åren kämpat för att hitta en ny träningsform under barmarkssäsongen. Tack vare turfandet hitta jag cyklingen - vilket nu blivit en stor passion... I juni köpte jag en Scott Sportster X30. En härlig turf-/pendlarcykel som passar mina rutter perfekt:











Efter att tidigare cyklat med mobilen i fickan investerade jag så småningom i en mobilhållare.
Ett smart drag ;-)

 
Vattenflaska, cykelhandskar, glasögon, kläder... det har blivit några investeringar under sommaren. Men det är det värt. Det var länge sedan jag rörde på mig så mycket som jag gör nu!
 
Cykelintresset ledde till ännu ett köp under september:
En mountainbike i form av en Corratec X-Vert Expert. En fantastiskt skön hardtail som gör det till en njutning att glida fram i skog och mark. Jag är lyckligt lottad som bor så nära naturen. En natur som nu blir betydligt lättare att ta del av...
 
 
Min ursprungliga tanke var egentligen att endast använda denna till att träna med - vilket jag också gör. Men det finns ju några zoner på den tur jag kör i skogen som visat sig vara betydligt lättare att ta med mountainbike... typ Vraket och Djävulsväggen. När jag tidigare ställde min Scott för att gå sista biten, cyklar jag nu i stort sett hela vägen fram!
 
Djävulsväggen:
Vraket:
 
Nu får vi se hur länge cyklingen kan fortsätta. Jag behöver investera i varmare handskar. Annars så lär det bara vara snö och is som sätter stopp. Förra vintern tog jag uppehåll i turfandet under de snöfyllda månaderna. Vi får se hur det går denna vinter. Jag har ju lite bättre utrustning nu ett år senare som sagt ;-)
 
Stockholmstabellen just nu: Plats 11