onsdag 23 oktober 2013

Att synas - en bra idé

Jag brukar inte störas så mycket av de reflexlösa fotvandrare jag stöter på i trafiken när jag kör bil. Oftast står dessa vid ett övergångsställe där det finns belysning. Jag kör dessutom sällan på obelysta vägar. Problemet anser jag dock är större då jag cyklar. Naturligt nog så både cyklar och går man ju på gemensamma cykel- och gångvägar. Den senaste tiden har jag förvånats över mängden reflexlösa fotgängare som är ute och rör på sig. Visst, jag cyklar ibland med hög hastighet. Men även vid lägre hastigheter så är det slående hur svårt det är att upptäcka mörkt klädda fotgängare som befinner sig i skuggan mellan två lyktstolpar. Jag stöter också ofta på cyklister som är lika dåligt rustade - varken med reflex eller lyse! Jag fattar inte hur dom tänker! Jag är med andra ord glad över att jag själv satsade på en rejäl cykellampa inför denna höst/vinter!
Apropå cykellampa så har jag nu testat min Bi Light 900 en tid. Jag är sjukt nöjd. Upptäckte dock att om man förvarar betteripacket utomhus i förrådet så stelnar remmen man drar fast den med på ramen - varvid den blir svår att säkra ordentligt. Jag tar alltså in batteriet och kan därmed utan problem dra fast remmen så att den sitter säkert under hela cykelturen!
För övrigt så tog jag härom dagen steget upp i rankingen: Jag tituleras numera "Novice Turfer"!

Stockholmstabellen just nu: Plats 11