fredag 31 januari 2014

Isbrytare...

Jag har cyklat i isande kallt väder, i regn, solsken och allt däremellan. Idag var första gången jag upplevde riktigt underkylt regn. Det var -5 grader när jag gav mig ut för vid 6-tiden i morse. Två timmar senare när jag anlände till jobbet var jag och min cykel täckt av ett lager is från topp till tå.
 
 
Hjälmen ni ser på bilden har i normala fall en skinande blank yta
Här är den täckt med ett lager skrovlig is!

Hemresan var exakt likadan. Vilket märktes på bakväxeln. För varje kilometer så blev det allt svårare att få i rätt växel. Det kärvade något oerhört och jag såg hur kedjan bokstavligt talat hoppade på de isklumpar som hopade sig på drev och kugghjul.
Ikväll ska min vän få komma in i värmen. Just nu ser den bakre växelföraren ut som en isbrytare vid Nordpolen. Täckt av hård is. Dags att återgå till den fina cykel han var innan dagens tur!

Inga kommentarer: